top of page

En magnesium guide

Vad är magnesium bra för? När äter jag det? Vad är viktigt att tänka på?



Magnesium har kommit att bli en utav de viktigaste verktygen för min smärta. Under flera års tid åt jag smärtstillande varje dag i höga doser för min ryggsmärta, men i takt med att jag blev bättre kunde jag succesivt byta ut medicinerna som skapade stora hormonobalanser i min kropp och istället stötta på naturlig väg. Jag äter det idag när jag behöver stötta kroppens återhämtning eller vid smärta främst. Läs mer nedan om varför.


Magnesium är en av de absolut viktigaste mineralerna och tas som kosttillskott av alla möjliga anledningar! Magnesium är involverad i flera av de viktigaste processerna i kroppen och är avgörande för vår hälsa på många olika sätt! Alla celler i kroppen behöver magnesium för att fungera som det ska.


SÖMN

Magnesium hjälper kroppen att slappna av och kan hjälpa dig som har problem med sömnen! Magnesium aktiverar nämligen signalsubstanser i hjärnan som är direkt kopplade till din sömn, och hjälper därmed både din kropp och knopp att slappna av.


TRÖTTHET & UTMATTNING

Magnesium påverkar kroppens energianvändning, vi blir mer stresståliga eftersom magnesium frisätter stresshormoner i kroppen som hjälper oss hantera stress. Kroppen förbrukar också mer magnesium vid hög stress, så i stressiga perioder kan det vara extra viktigt att se till att få i sig magnesium!

KRAMP

De är vanligt att få kramp i musklerna vid magnesiumbrist, magnesium kan motverka kramp och hjälpa dina muskler att slappna av.

TRÄNING

Cellerna behöver magnesium för att bilda energi och påverkar därför din prestationsförmåga! magnesium är även inblandat i proteinbildning vilket också är viktigt vid träning om du vill bygga muskler. Magnesium är inblandat i både ämnesomsättning, syresättning och muskelfunktion och alla dessa är avgörande för din träning.

HUVUDVÄRK & MIGRÄN

Magnesium är även viktigt för att nervcellerna ska fungera som de ska, därför kan även huvudvärk och migrän förebyggas eller lindras av just magnesium. Därför äter många som lider av mycket huvudvärk och migrän extra magnesium!

Mat som innehåller stora mängder magnesium:

⭐️ Spenat, mörkgröna bladgrönsaker ⭐️ Nötter: mandlar, pinjenötter, cashewnötter, jordnötter ⭐️ Avokado ⭐️ Banan ⭐️ Färska örter ⭐️ Baljväxter ⭐️ Kött, fisk & skaldjur

I samarbete med PURENESS som har fantastiskt magnesium, som du hittar HÄR. Med koden Holisticjonna har du 20% på hela deras sortiment.

bottom of page